7. 1. 2012

Grand Theft Auto IV - recenze

Děkuji ti, ó všemocný Steame, žes nabídl GTA IV ve vánoční slevě. Litujme těch, jenž si hru koupili za plnou cenu.

Popis:

Je rok 2007, svět ještě naplno nezažívá "ekonomickou krizi" a tak kam jinam by lidé nechtěli, než do bájné Ameriky, země neomezených možností/blbostí. Jedním z naivků je i srb Niko Bellic, který je zlákán příslibem lepších zítřků bratrance Romana, údajně žijícího si na vysoké noze. Po přicestování do Liberty City přišlo infarktové zjištění, že si jeho obtloustlý bratranec většinu věcí vymyslel a tohle všechno je jenom zrnkem koksu na dortu problémů, které na sebe nenechají dlouho čekat. Navíc tato vidina nebyla jedinou věcí, co sem Nika donutilo vyrazit.

Dojmy:

Člověk by se měl konečně naučit pořádně podceňovat AAA tituly konvertované z konzolí, jak jinak vysvětlit naprostou (promiňte mi to slovo) vyjebávku s fanoušky série a na PC vydat něco tak neoptimalizovaného, jako je právě GTA IV. Celá hra na minimum vypadá o něco hůř, než předchozí díly a to má ještě navíc problémy pochopit, že by alespoň na to minimum měla jet plynule i s nějakou menší rezervou, když je to teda všechno na low nebo off. Nečekal jsem zázraky, ale tohle je prostě extrém. Hra začala být nakonec po pár úpravách v jejích "vnitřnostech" plynulepší, dovolila mi dokonce bez nějakého zpětného propadu plynulosti přepnout detaily textur na střední a vypadá tak i živěji (po stránce sytosti barev).

Po cutscéně přišlo tohle

Optimalizace je za mnou a teď je na řadě ovládání. Chodit pěšky je za trest, Niko je pomalý a taková chůze ze schodů a do schodů působí divně, celý dojem z chůze zaviňuje nepovedená animace pohybu. Ovládání systému krytí by potřebovalo ještě nějaký čas "opečovávání". Protože jak gamepady, tak i klávesnice MUSÍ mít na více akcí jednu klávesu, což občas působí problémy, a to hlavně při snaze nasednout jako pasažér do auta. Také se někdy stává, že přeskočení překážky je to poslední, co Niko zvládne (ať už ho srazí agresivní řidič, zrovna přejíždějící chodník nebo mine schody a tudíž tvrdě dopadne ze střechy na silnici). Na ovládání aut jsem si musel zvyknout, ale jinak auta vůči předchozím dílům působí dojmem, že hráč opravdu řídí něco těžšího. Motorky také působí odlišně. Lodě naopak působí vůči předchozím dílům stejně. K helikoptéře jsem se dostal v rámci pár misí a jinak se jim snažím vyhnout.

A jako poslední tu máme mise. Tady budu stručný, protože jsou prostě a jednoduše sterotypní, jednotvárné, bez nápadu a nudné. Párkrát ale potěšila možnost volby a celkem nečekaný dějový zvrat.

Shrnutí:

Klady:
- Alespoň něco zůstalo při starém
- Možnost volby v některých misích
- Ve městě to celkem slušně žije
- Je možné nasednout jako pasažér do taxíků a zvolit si cíl trasy
- Zbraně se vůči předchozím dílům nepovalují všude
- Minihry (bowling, šipky, kulečník...)
- Internet
- Nikův bratranec Roman (to je prostě takový tele :D)
- Různé bonusy za přátelství s postavami
- Niko se může opít a to i s přáteli - postava se pak motá, huláká a řídí špatně
- Neoptimalizace mě naučila jezdit opatrněji vůči předchozím dílům série
- Multiplayer

Zápory:
- Naprosto fatální optimalizace
- Ovládání
- Po čase přijde stereotyp
- Celkem dost chyb (někdy dokonce vypadne AI řidičů a zůstanou tak stát na místě)
- Větší využití potenciálu telefonování by neuškodilo
- Záchrannou službu je možné přivolat pouze pro vlastní potřebu
- Systém krytí by potřeboval poladit
- Ani jedno z dostupných rádií jsem si neoblíbil
- Přehnaný ragdoll efekt, kdy se postavy chovají jak v sérii FlatOut
- Zase to zjednodušování (omezený policejní perimetr, hladovost mohla zůstat atd...)
- Málo způsobů pro využití peněz
- Nemožnost zvolit vlastní barvu auta v lakovnách
- Přítomnost Games for Windows — LIVE (největší zbytečnost v dějinách hraní)

Rockstar chtěl čtvrtý díl pojmout víc vážně a nepovedlo se mu to. Spousta věcí oproti třeba takovému San Andreas chybí a některé zas byly přidány. Hra tak skončila v půli cesty. Bohužel Rockstar vydal pouze pár opravných patchů a na hru se vykašlal.