23. 1. 2014

Real Zone Mod - Vývojářský deníček č.12

Začal rok 2014 a mód stále nikde? K jeho nevydání totiž existuje důvod. Opět došlo na pár neoznámených přestávek během vývoje, ale na módu se i tak průběžně pracovalo. Ať už teda z mojí strany, nebo testerů. Zjistilo se pár problémů, většina se úspěšně vyřešila a pak přišel jeden hodně (bez pardonu) nahovno, díky kterému se vydání přesunulo na tento rok. Buď se ho nějakým způsobem zbavím a nebo to prostě nechám ladem. Zvláštní na tomto problému je to, že se začal objevovat až po stovkách testování, když docházelo k finálnímu testování a dokončování prací. Jeden by až řekl, že ta hra to dělá účelově sama od sebe. No, co se dá dělat, uvidíme za dalších několik testování, jestli se bude objevovat tento problém častěji a nebo alespoň s menší pravděpodobností.


91% dokončení módu může i z jistého pohledu znamenat, že už je asi vše hotovo, ale není tomu tak. Před pár dny dokonce přibylo tolik úprav, že by to jeden těžko pochopil, ale byly poměrně nutné k postupu ve vývoji. Patřilo do nich i přepracování respawnu a kontrola oblastí pro úkoly, díky kterým by hráč neměl dostat nabídku s něčí obranou nebo likvidací a sotva tam došel, tak nikde ani něčí utržená noha od anomálie. Mezi další novinky bych zařadil předělané zobrazování statistik zbraní a obleků. Mód je také od začátku ledna funkční pouze ve formě databázových souborů, kdy stačí soubory s módem vložit do složky mods. Kromě snížení nároků na pevný disk by mělo dojít i na menší zlepšení výkonu ve hře.

Jedná se o poslední vývojářský deníček, a tak vám zde předkládám dojmy testerů:

Thorleif: K testování RZ jsem se dostal zhruba na podzim roku 2012 (pokud si dobře pamatuju) a to více méně náhodou. Vlastně to bylo skrz moje obhajování Datastorovy práce. Datastor tehdy trpěl jednou z myslím prvních vln shitstormu neznámého internetového spešláka. Byl jsem tehdy hodně překvapen, když mi na steamu vyskočilo dialogové okno se zprávou od Rsa Vipera s poděkováním. Tak nějak jsme zabředli v komunikaci a nakonec se domluvili na testingu jeho Real Zone Modu. Píšu to hlavně z toho důvodu, aby bylo vidět, že i přes občasnou nevalnou kvalitu osobností lidí, kteří se prostřednictvím internetu ventilují – zkrátka i pořádnej vůl může občas nepřímo udělat něco dobrýho. Děkuji.

Pamatuju si, jak jsem při prvním rozehrání umíral, nadával a skřípal zubama jak největší cholerická lama pod sluncem. Jak mi dost záhy přestal vonět nápad, aby i npcčka mohly házet granáty. Jak jsem si tvořil dostatečnou zásobu šroubů a naučil se obávat koček a krys, které na své malé rozměry dokážou být docela solidními protivníky, zvlášť, když je člověk podcení. O setkání s prvním bažinným upírem, pseudoobrem, či trpaslíkem radši ani nemluvě. To jsem si myslím i Rsa Viperovi dost stěžoval a stálo mě to nejedno odpoledne. Postupem času jsem se naštěstí dokázal hře přizpůsobit a naučil se co mohu a za co dostanu přes rypák. I když nevím nakolik jsem se přizpůsobil a nakolik spíš RZ zpracovalo mě. S celkovou obtížností a její laťkou, kterou mi RZ nastavilo jsem se teda úspěšně srovnal a musím říct, že je to jedna z těch vůbec nejlepších věcí, co RZ přináší. Co mě v průběhu testování nejvíc bralo chuť a občas mě dostávalo pomalu až do kolen jsou chyby. Teď pozor, v dnešní době je už naprostá většina úspěšně vyřešena (snad, ještě se testuje :D), navíc tyto chyby souvisí s původním stavem enginu jako takového, rozhodně nejsou výsledkem zásahů Zmijáka. Navíc Viperovi se povedlo úspěšně postupem času vyoptimalizovat hru i pro moje PC, na začátku jsem s tím měl dost velký problémy, nynější stav je opravdu lahoda.

Celkově je RZ mód, kterému je rozhodně záhodno věnovat pozornost, hlavně teda ze strany zkušených stalkerů, kteří se nezaleknou jeho náročnosti a celkově té výzvě, kterou před hráče pokládá. Mód za tu dobu co ho testuju ztratil sice systém šroubů, nyní stejně jako ve vanile hráč šroubům nemusí věnovat pozornost. Ale na druhou stranu mnoho získal, třeba systém zpráv, věrohodnější a úplnější dabing. Dialogový systém taky, co se týče uvěřitelnosti dostal solidní boost. Větší rozličnost animací postávajících npcček je také přijemným oživením. Právě co se týče atmosféry, RZ nepopiratelně boduje. Blowouty vás spolehlivě přišpendlí k zemi a dávají hře dost zajímavý rytmus, co se hratelnosti týče. Právě ta náročnost módu hraje atmosféře snad úplně ve všem na ruku, naučí člověka postupovat ještě více opatrně, než měl ve zvyku. Občas dle hesla: „Kdo uteče, vyhraje.“ opustíte scénu. Což jsem rozhodně v původním Stalkerovi neměl ve zvyku a neměl jsem pro to ani důvod. Naučí vás sbírat věci, kterých by si člověk dříve ani nevšiml, ale které se hodí dobře jako počáteční zdroj financí. Stejně tak, že se zbraněmi se nechodí za překupníky, pro které jsou nezajímavé, ale za stalkerama, kteří vždycky nějakou tu flintu využijí, pokud si ji můžou dovolit. Kde se vyplatí prodat artefakty a jakým způsobem je nejlepší je hledat. A ještě spoustu dalšího. Musím říct, že se dost těším, jak bude obec na RZ reagovat a kolik srandovních pánů bude tentokrát nadávat na Viperovým threadu na fóru. Kdoví, třeba tak najdu dalšího známýho, kterýmu budu dělat testera.


DrunkPanda: Rsa Viperův Real Zone Mod se snaží o návrat k původnímu Stalkerovi – v tomto případě, ještě než v něm THQ nastolilo poslední škrty - i když ne v tak extrémním a megalomanském měřítku, jako to má v plánu maďarská Lost Alpha, ale rozhodně to dělá dobře.

Jedním z hlavních rysů, na kterém si dává autor zvláště záležet, je stabilita módu a absence bugů. Nemohu říci, že mód je bezchybný, ale jejich výskyt je minimalistický a ve většině případech za ně mohla samotná hra. Ve srovnání s jinými modfikacemi, ať už tuzemskými či zahraničnímy, jsou však zanedbatelné, až nepostřehnutelné. Během testování jsem snad nenarazil na případ, kdy by se nedalo posunout v příběhu dále, který byl obohacen o mnoho vyškrtnutých sekvencí – a že jich není zrovna poskrovnu.

Při procházení Zónou s tímto módem jsem kupodivu necítil onen, někdo by řekl retro, pocit, jako při sledování starých trailerů nebo zkoušení vypuštěných buildů, ačkoliv se autor snaží o přiblížení k původnímu Stalkerovi, jak jsem již psal výše, ale zážitek dočista jiný, i když by se mohlo zdát, že jsou si podobné. Autor na to přistupuje z poněkud jiné perspektivy, opatrně skládá střípky z Javorského a ostatních představ, a buduje si vlastní Zónu, kterou pak staví na odiv všem ostatním. To, co jsem hrál, sice nebylo zcela to, co GSC plánovalo, ale mohlo se s tím směle měřit.

Nejde pouze o nové lokace či rozšířený příběh, ale o celý herní systém, který se mi více než zamlouval. Ať již šlo o zvýšenou obtížnost, nové předměty, předělaná obchodní schémata, herní mechanismy – prostě vše je zabaleno a funkční. Někomu se pravděpodobně budou zdát určité části zmatené – možná až ilogické - z důvodů absence jakýchkoliv pokynů nebo samonaváděcí šipky na obrazovce, ale já toto bral jako plus. Trocha namáhání mozkových buněk a drobná detektivní práce ve Stalkerovi nikdy neuškodí.

Navzdory mé právě vyřčené chvále má modifikace jisté stránky, které se mi osobně zcela nelíbí a po čas hraní mi dosti cuchaly nervy. Pominuli některé, na můj vkus nesmyslné, až nepochopitelné, volby, zřejmě nejvíc mi zvedala tlak umělá inteligence, která se v jednu chvíli chová jako hejno gumových kačerů a v druhé je najednou obdařená schopnostmi, hodné dlouholetých profesionálů. Možná je to chyba modifikace, možná je to chyba hry – já však nesoudím nikoho, pouze říkám svůj názor, což je účel tohoto dokumentu.

Nebudu se tu však rozepisovat o všech chybách nebo vyzdvihovat veškeré přednosti, tím bych zkazil případnému čtenáři překvapení, což rozhodně nemám v úmyslu.

Za sebe však mohu říct, pokud si chcete zahrát stabilního Stalkera, rozšířeného o nový příběh a lokace, a nevadí vám zvýšená obtížnost – někomu se možná bude zdát, že až geometrickou řadou, ale podle mého mohl autor zajít ještě dále – rozhodně bych mód doporučil, pokud by vám ale "pseudo-para-realismus" vadil, budete se muset poohlédnout někde jinde.

Já si hraní užil a stráveného času nelituji, ale stále jde o můj názor, který se nedá brát jako masivní kritika.

Počet komentářů: 7

  1. Paráda ono to žije, už se těším tak hodně štěstí s dokončováním :)

    OdpovědětVymazat
  2. Díky. S módem bych skončit nemohl už jenom kvůli tomu, že je tak blízko k dokončení :).

    OdpovědětVymazat
  3. Rsa . To je super sprava , už som čakal dlho . hodne štetí s RZ modom .
    Z pozdravom fedka zo scorpionsforum .

    OdpovědětVymazat
  4. Už aby to bolo. Vyzerá skvele. ;D

    OdpovědětVymazat
  5. Ale neopakuješ po inom Real zone mod ? Lebo som našiel iný Real zone mod u moddb :

    http://www.moddb.com/mods/real-zone

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemůžu se po nikom opakovat, když jsem na mém módu začal pracovat daleko dřív a tohle se objevilo během roku 2012 (sekci Stínu na Moddb sleduji). Navíc to, co je na Moddb, tak je jenom obyčejná splácanina, kterých v zahraničí vyšlo spousta.

      Vymazat
  6. aha, tak sa ospravedlnujem

    OdpovědětVymazat