27. 3. 2014

Arma 3 - recenze

Arma 3 dokáže být momentálně všechno, jenom ne dobrá hra. Fanoušci si mohou namlouvat, že se všechno vyladí, ale když Bohemka samotná brání i takový "systém brnění", který ze hry dělá stupidní arkádu, tak je asi někde něco špatně.

Musím říct, že až takový průser, jakým je Arma 3, jsem vážně nečekal. Vlastním jí od Alpha verze a v podstatě se ani po roce nikam dál neposunula. Málo jednotek, málo zbraní, málo vozidel, (málo snahy?).

Hlavní ostrov: Altis je rozlehlý, ale to je právě i kámen úrazu. Je zbytečně roztahaný, pořádně nevyužitý a budovy ve městech se navíc neustále opakují (nulová variabilita prostředí). "Naši" vývojáři si nejenom zde vzali příliš velké sousto, které nezvládli.

Jednotky a vybavení: Přemýšlím nad tím, jestli se smát, brečet a nebo obojí. I když vzhled jednotek se dá se říct povedl, tak jejich vybavení je k smíchu. Fajn, jde na zbraně přidělávat doplňky, ale těch zbraní je žalostně málo. Bylo nutné se řídit heslem: "V jednotě je síla"? Fajn, zas o takovou jednotu nejde, když jednotky NATO používají 6.5 mm ráži, díky které se připravily o možnost využívat zásoby/munici od protivníků.

Systém brnění: Největší zhovadilost, která kdy mohla BI napadnout. Tady jim jde jako konkrétně o co? Aby oblečení mělo nějaký další užitek kromě změny kapacity v inventáři? Vždycky série sázela na to, že se dal protivník zabít na několik ran, ale v tomto případě dostalo "několik ran" požehnání od nějakého strážného anděla. A tak i přímou střelou do hlavy nelze způsobit zabití na jednu ránu! Hlavně mě to nutilo smát se, když se během střelby na nepřítele začala jeho postava cukat, jak na nějakém metalovém koncertě. Nepřítel často přežije i tři zásahy do těla na krátkou vzdálenost a při větších vzdálenostech se toto číslo klidně i zdvojnásobí. Než nepřítele stačíte zabít, tak ho upozorníte na svojí pozici a ten je schopný okamžitě opětovat palbu a velmi často to končí vaší smrtí.

Vozidla: Tady bych snad jenom zmínil, že působí narychlo splácaně, mají spoustu nedodělků a i jejich samotný výběr působí divně. Třeba se to časem doladí, ale měli to udělat rovnou a byl by klid.

Fyzika: Zde se opět musím pousmát. Náhrada původního fyzikálního enginu za PhysX od NVIDIA, který byl také v PR kecech vychvalován do nebes, je nezvládnutá. Ragdolly postav jsou nedodělané a reagují na vnější podněty jenom minimálním možným způsobem - Očividně tak využívají pouze jeden preset. Vozidla působí při řízení lépe, než v předchozích dílech série, ale ne o tolik, jak bych od nich očekával a místy mi jejich ovládání přijde taktéž nedodělané.

Grafika/optimalizace: Real Virtuality 4, další posun v evoluci unikátního enginu.... který to už měl mít dávno za sebou. Do enginu přibyla nativní podpora DirectX 11, nové nasvětlování scény, částicové efekty, nádherné volumetrické mraky a další věci. Bohužel engine na tomhle všem prostě trpí a i když se může zdát lépe optimalizovaný, než předchozí druhý díl, není tomu tak. Běží relativně stejně (na hovno). Modely postav se jako jediné povedly a objekty (vozidla, vegetace, budovy atd.) jsou na tom o něco hůře, i když ve srovnání s předchozím dílem detailnější. Opět se opakuje nulová podpora vícejádrových (více jak dvou) procesorů, žádná podpora více grafických karet atd. Je rok 2014 a podpora 64 bitových systémů je stále ve fázi objevů (eh?). Engine se zasekl někde v roce 2005. Tohle všechno, co lze nyní vidět, tak jsou spíše "násilné" úpravy dohromady přilepené lepidlem.

Kampaň: Tu jsem po půl hodině vypl, kvůli systému brnění. Nedá se s tím bezproblémově hrát, když nepřítele nezabijete a díky tomu naopak ještě lépe na sebe střelbou upozorníte a zabije vás ostrostřelecká AI. Když budoucnost, tak Terminátor, že jo...

Ovládání: Jedna z naprostého minima věcí, která se dočkala takového vylepšení, že ho vnímám nejvíce pozitivně. Vše je daleko plynulejší a je možné se nastavovat do různých palebných pozic, díky čemuž působí jako vhodná alternativa k systémům krytí ve stylu konzolových stříleček. Bohužel stále zůstává problematické selektivní ovládání akcí a jejich alokace na objektech a lezení po žebříku je stále o ničem (člověk leze do vzduchu).

Grande finále:
Narovinu říkám, že lituji koupě a Bohemia Interactive vzkazuji, že by měli se sebou začít něco dělat. Rozšiřují se, peněz mají po těch všech prodejích dost, a tak by měli začít pracovat na kompletně novém enginu. Volba zasazení do budoucnosti mohla být ve formě datadisku, ale základní hra měla zůstat v současnosti. Nemohl jsem si navíc nevšimnout chybějících licencí na skutečné názvy, když v předchozím díle byly. Tohle se prostě nepovedlo a Arma 3 působí jako pokusné pre-alpha technologické demo.