10. 12. 2014

Far Cry 4 - recenze

Po slušné zábavě, kterou nabízel třetí díl, jsem si tak nějak myslel, že čtyřce bude stačit překonat laťku za pomoci pár vylepšení, ale nakonec to dopadlo tak, že jí svým způsobem překonala i nepřekonala.

Popis:

Hrajete za Ajaye Galea, který chce ve formě uctění památky rozprášit popel své matky v jejich rodné zemi. Vše se zvrtne, když se na scénu dostává hlavní záporák - Pagan Min. Je to vládce země Kyrat a také otec hlavní postavy (a to mu Pagan nechává sežrat skrze spousty dialogů). Po shledání, které dává smíšené pocity, se z Ajaye v podstatě stává žoldák, který pomáhá partyzánské frakci známé jako Zlatá stezka. Během putování Kyratem narazíte na mnoho zvláštních lidí. Mezi ně patří pobožný Longinus, žádající o pomoc s rozhřešením. Jeho cílem je "získat zpět ztracené ovečky", které se ale ve skutečnosti schovávají za diamanty. Yogi a Reggie - ve své podstatě se jedná o dvě fetky, které připravují Ajayovi psychaledické dobrodružství. A v neposlední řadě navrátivší se Hurk, který je využitý i v kooperativním režimu jako hratelná postava pro připojeného hráče. Vzhledem k tomu, že sandboxovost předchozích dílů zůstává, tak úkoly lze tradičně plnit různým stylem.

Dojmy:

Hned první dojem na mě hra udělala už v hlavním menu. Naprosto nepochopitelně se v něm totiž sekala, jak smyslů zbavená. Ona vůbec technická stránka Far Cry 4 je dost silně diskutabilní. I přes velké množství nastavení je to špatný, nevyladěný konzolový port. Ubisoft má v tomhle ohledu už notnou tradici s ostatními hrami z jeho repertoáru.
Hra trpí na akceleraci myši, která je ne/funkční i po jejím vypnutí skrze konfigy mimo standardní nabídku nastavení ve hře. Posuvník úrovně zorného pole (FOV) je ve hře přítomen, ale naprosto nelogicky nezobrazuje aktuální hodnotu, takže se můžete maximálně snažit "báj voko".
O něco vtipnější je fakt, že hra s FOV manipuluje skrze přeletové kamery, skriptované sekvence, jízdy v autě apod. a hodnoty v nastavení díky oné "skvělé technické stránce" začne ignorovat. S nemožností vypnout Depth of Field (přeostřování obrazu) to je dost silný nápor i na moje oči, které vydrží leccos.
Optimalizace hry je špatná a to počínaje otravným stutteringem, tak propady fps konče. I po snížení nastavení se hra prostě nepohne o skoro žádné fps a na nejnižší detaily vypadá hůř, jak předchozí díl, který ale běžel naprosto báječně (a taky báječně vypadal :-)). Přítomná možnost uložení pozice je o ničem, neukládá pozici hráče jako takovou, ale přesune ho poblíž nejbližšího styčného místa.
Nemluvě o tom, že během aktivního úkolu ukládat nejde vůbec a je proto nutné se spoléhat na špatné předem položené kontrolní body. Když člověk ještě navíc musí (i kvůli svojí neschopnosti) vidět nepřeskakovatelné předělové scény 5-10x, protože se checkpoint udělá až o pár metrů dál, tak to docela slušně otráví hraní. Hlavně, že se tim natáhne herní doba...

Po technické stránce se tedy vrhám na dojmy přímo ze hry. Je to v podstatě třetí díl s novými prvky, respektive DLC za plnou cenu, takové Far Cry 3.5. Nebýt výše zmiňované problematické akcelerace myši, hru bych si užil daleko víc. Možná je to pokus o zobtížnění hry? Kdo ví. Hra má přes 30 hlavních dějových úkolů, které dávají hráči pocit, že opravdu dokáže něco změnit a nejde jenom o tlachání. Ono to ve výsledku tlachání je, ale to je zase na jednu stranu jedno. Dokonce když dojde na možnost volby s nákloností k postavám, tak pak ta nezvolená postava dává hráči slušnou porci viny, že naopak se kvůli němu všechno zhorší a za to rozhodně palec nahoru. Vedle hlavní dějové linie tu jsou pochopitelně vedlejší úlohy, jejichž náplní je ochrana konvoje, lov zvěře nebo nepohodlných lidí/nepřátel, obsazování stanovišť a zvonic a několik dalších. Některé úlohy je nutné splnit, pakliže hráč chce, aby se mu spřístupnily předměty nebo schopnosti.

Tady mě snad štve jenom ta jednotvárná náplň vedlejších misí a náhodné útoky na zabraná stanoviště, které svým způsobem vrací tolik nenáviděné respawny nepřátel na stanovištích z Far Cry 2. Podařilo se mi i narazit na to, že se přímo vedle mě spawnula skupinka několika vojáků, kteří ihned po mně šli. Také bych čekal nějaký větší odpor, když dobíjím pevnosti. Líbí se mi ale zase na druhou stranu, že to ve hře žije. I prosté sledování přírody místy dodává na zážitku. Tygři loví kořist, dokonce dva medvědi se mezi sebou prali o něco (než jejich rozpor ukončil granát z M79), jenom ta četnost útoků orlů trochu autorům ujela. Rozhodně jsem si užil "výlety" s Gyrokoptérou. Kooperativního režimu jsem si naopak moc neužil, kvůli technickým problémům, kterými hra začne trpět po jeho aktivování.

Shrnutí:

Far Cry 4 můžu hodnotit kladně, ale také negativně, hlavně po technické stránce. S příběhem jsem relativně spokojený, mrzí mě urychlená gradace příběhu, ale to je asi prokletí her sandboxového prostředí a nebo nevyužitého potenciálu. Možnosti voleb a vícero zakončení příběhu nabídne znovuhratelnost, ale nějak necítím, že bych se k FC4 měl ještě někdy vracet. Totéž se mi stalo i v případě FC3, takže to nemusí být nutně vada na straně hry. Prostředí je hezky detailní, leč jednotvárné, nicméně dá se v něm vyblbnout a o tom to vlastně celé je. Je tu spousta zbraní, které lze vylepšovat. Některé však mají jistá omezení na připevnitelné doplňky, aby je zároveň tvůrci hry využili pro "exkluzivní" varianty, což mi přijde jako slušná debilita, ale co nadělám. Far Cry 4 je v jádru dobrá hra a nebýt opakované neschopnosti Ubisoftu, tak jí i doporučím. Ale chtít za hru v tomhle stavu 60€ plus ještě extra příplatek za Season Pass? Nemyslim si, že to je dobrý nápad.